روشی برای حذف فایل‌های پشتیبان

اشغال‌گران پنهان 
همان‌طور که می‌دانید هر چند وقت یک‌بار شرکت مایکروسافت به‌روز‌رسان‌های مختلفی را برای به‌روز کردن محصولات خود از جمله ویندوز ارائه می‌کند.

این فایل‌های به‌روز‌رسانی از راه‌های مختلفی قابل دریافت است که عبارتند از ورود به سایت مایکروسافت و یا کلیک روی گزینه Windows Update از منوی شروع ویندوز.

احتیاط کنید

به‌روز‌رسانی ویندوز امری بسیار لازم و ضروری است چرا که در این به‌روز‌رسان‌ها انواع مشکلات ویندوز اعم از خطاها، هنگ‌های متوالی، ضعف‌های امنیتی و ... اصلاح می‌شود؛ با این وجود گاهی اوقات پس از نصب یکی از این به‌روز‌رسان‌ها در اجرای برخی از نرم‌افزارهای شما مشکلاتی پدیدار می‌شود که ناشی از به‌روز شدن برخی از فایل‌های سیستمی ویندوز است. در چنین مواقعی به ناچار باید آپدیت نصب شده روی ویندوز را حذف کرده و فایل‌ها را به حالت قبل برگردانید! شرکت مایکروسافت فکر چنین مشکلی را کرده است و هنگام نصب هر فایل به‌روز‌رسان از فایل‌های قبلی شما یک نسخه پشتیبان در پوشه سیستم ویندوز تهیه می‌کند تا در مواقع لزوم فایل‌های پشتیبان به جای فایل‌های به‌روز شده قرار بگیرند.

قطره قطره جمع گردد

فرض کنید مدت زیادی از نصب ویندوزتان می‌گذرد و آپدیت‌های زیادی را نیز روی آن اعمال کرده‌اید. به‌عنوان مثال ویندوز سرویس پک 2 را نصب کرده بودید و حالا سرویس پک 3 را نیز به‌صورت یک فایل به‌روز‌رسان روی آن نصب کرده‌اید، آیا می‌دانید نسخه‌های پشتیبان تهیه شده برای این به‌روز‌رسان‌ها تا چندین گیگابایت فضای خالی هارد‌دیسک شما را می‌توانند اشغال کنند؟

حذف با اطمینان

به‌نظر شما پس از گذشت یک هفته هنوز نیز به‌وجود فایل‌های پشتیبان نیاز است؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که: چنانچه پس از به‌روز‌رسانی فایل‌های سیستمی قرار باشد مشکلی پیش آید، پس از گذشت یک یا دو روز همه چیز مشخص می‌شود در نتیجه چنانچه یک هفته از نصب این فایل‌ها بگذرد و مشکلی مشاهده نشود می‌توان با خیال راحت فایل‌های پشتیبان موجود در ویندوز را حذف کرده و فضای خالی هارد‌دیسک را افزایش داد. برای انجام این کار دو روش وجود دارد: روش اول استفاده از تجربه و مهارت شما در کار با ویندوز و فایل‌های سیستمی است که با به‌کار‌گیری آن می‌باید خودتان به‌صورت دستی فایل‌های پشتیبان را تشخیص داده و آنها را از پوشه سیستمی ویندوز حذف کنید و روش دوم استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص این کار است که شما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی و در کمتر از یک دقیقه فایل‌های اضافی را از هارد‌دیسک رایانه‌تان حذف کنید.

نرم‌افزارهای Windows XP Update Remover و Windows Update Cleanup Utility دو نرم‌افزار قدرتمند برای انجام این کار به روش دوم است. در ادامه این مطلب به شرح مختصری از این دو نرم‌افزار می‌پردازیم:

Windows XP Update Remover

این نرم‌افزار کاملا رایگان است و به شما اجازه می‌دهد تا لیستی از آپدیت‌های نصب شده روی ویندوز خود را مشاهده کنید. در این برنامه امکان پاک کردن آپدیت‌ها و جایگزین کردن نسخه پشتیبان به‌جای فایل آپدیت و همچنین امکان حذف فایل‌های پشتیبان وجود دارد. با حذف فایل‌های پشتیبان، فضای خالی هارد‌دیسک شما افزایش می‌یابد اما دیگر امکان پاک کردن فایل آپدیت وجود ندارد. پس قبل از حذف فایل‌های پشتیبان مربوط به هر آپدیت دقت کنید که آپدیت مربوطه برای ویندوز شما مشکلی به‌وجود نیاورده باشد تا بتوانید با اطمینان صد در صد نسبت به حذف فایل‌های پشتیبان آن اقدام کنید. این نرم‌افزار از لینک زیر قابل دریافت است:

http://downloads.tech-pro.net/
files/wursetup.exe

Windows Update Cleanup Utility

استفاده از این نرم‌افزار برای مدت 60 روز رایگان است اما پس از گذشت این مدت باید نسبت به خرید آن اقدام کنید. با کمک این برنامه همچون نرم‌افزار قبل می‌توانید به‌راحتی فایل‌های پشتیبان مربوط به آپدیت‌ها را از هارد‌دیسک رایانه خود حذف کرده و فضای خالی هارد را افزایش دهید.

این نرم‌افزار در مقایسه با نرم‌افزار Windows XP Update Remover کمی حرفه‌ای‌تر است و امکانات بیشتری را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. حذف فایل‌های پشتیبان مربوط به چندین آپدیت مختلف با یک کلیک، نمایش میزان فضای اشغال شده توسط فایل‌های پشتیبان هر آپدیت و هدایت فایل‌های پشتیبان حذف شده به سطل آشغال ویندوز از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار است.  برای دانلود این نرم‌افزار می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.pcshareware.com/
programs/update10.exe

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد